Jak zdobywać sponsorów dla klubu sportowego?

Nie od dziś wiadomo, że sponsor sam się nie znajdzie i aby otrzymać wsparcie, trzeba troszkę pomyśleć, popracować i nachodzić się.

Przede wszystkim przed przystąpieniem po działania należy zadać sobie kilka podstawowych pytań:

– kto w klubie zajmie się kwestią pozyskiwania sponsorów

– w jakim obszarze będziemy szukać potencjalnego sponsora

– kto powinien podjąć się pierwszych rozmów

– czego potrzebuję od sponsora

– co mogę zaoferować od klubu w zamian za współpracę/ jakie korzyści ze współpracy z klubem będzie mieć druga strona

– jak będzie wyglądała umowa sponsorska

– co mogę zrobić aby dbać o satysfakcję sponsora aby był zadowolony ze współpracy i chciał kontynuować wsparcie w następnych latach.

Warto stworzyć ‚portfolio’, w którym zamieszczone będą wyniki zawodników, działania marketingowe klubu oraz propozycje: co chcemy otrzymać i co możemy dać. Taka prezentacja nie musi być długa, ważne aby była atrakcyjna (zawierała zdjęcia, była przejrzysta i schludna, a przede wszystkim – nie zawierała błędów stylistycznych i literówek – ma być w końcu naszą wizytówką). Forma zależy od nas – papier, pdf a może krótki filmik? Pole do popisu jest ogromne.

Przy wersji papierowej lub elektronicznej pamiętajmy o:

– atrakcyjnie przedstawionej historii klubu

– sukcesach

– zdjęciach

-ofercie dla sponsora (podzielonej na działy zależne od kwot i warunków jakie chcemy otrzymać: sponsor tytularny, główny, strategiczny, indywidualny).

Stwórzmy listę potencjalnych sponsorów i dostarczmy im nasze portfolio. Jeśli istnieje taka możliwość, zanieśmy ofertę osobiście – zawsze stwarza to większe szanse że nie trafi ona od razu do kosza. Duże firmy otrzymują mnóstwo próśb o wsparcie, więc nie zrażajmy się, że ktoś nie będzie chciał od nas przyjąć dokumentów. Często łatwiej jest pozyskać sponsora z najbliższego otoczenia, która co prawda jest mniejszą firmą z niższym kapitałem, ale będzie zaangażowana w nasze działania i pozostanie z nami na dłużej.

Umówmy się na spotkanie, które będzie miało podobną formę do spotkania handlowego – przedstawiamy swój ‚produkt’ (w tym przypadku klub) i chcemy go jak najlepiej sprzedać. Łatwo nie będzie, warto więc przećwiczyć wcześniej co chcemy powiedzieć, jakie kwestie klubowe mogą zainteresować sponsora i – przede wszystkim – jakie będzie miał korzyści ze współpracy z nami.

I pamiętajmy – nie ma nic za darmo, warto jednak poświęcić swój czas.

Powodzenia!